19.11.17

ESMÂÜ'L-HÜSNÂ NOTLARI / EL- BÂRİ’

EL- BÂRİ’

ANLAMI: Varlık sahasına çıkardığı her şeyin ihtiyacı olan azalarını cihazatını uygun şekilde hiçbir modele, örnek alamaya ihtiyacı olmadan, kusursuzca alâmet-i farikalı emsalsiz şekilde düzene koyan.  Yaratmayı takdir ettiği şeyleri bir birinden farklı ve keyfiyetli özelliklerde misalsiz ve mutlak tenasüple meydana getirendir….

BU İSİM İLE GENEL ANLAMDAKİ BAĞIMIZ: 

El Bâri’ tasarrufu ile bu ismin muhteviyatında olan keyfiyete mazhar olmak başlı başına, hiç kimseye benzemeyen özelliklerimiz ile var edilmek. Böyle bir zatın eser-i sanatı olmak adına büyük bir mazhariyet ve iftihar vesilesi bir şereftir…. Bir anlamda da benzersiz icad eden anlamına gelen manası ile insandaki taalluku, icad kabiliyetinin tezahürü ile görünmektedir.

BU İSMİN HAKİKATİNE DAİR;

Allah CC, Bâri`dir. Bârî yaratıcı demektir. Hâlı-ik ismi ile aynı çizgide görünen bu isim, hilkatte mahlukatın yaratılışı dâhilinde cihaz ve teçhizatın tanzim tezyini ile ilgili olarak algılanmaktadır. Yani Allah CC Hâlik ismiyle yaratır, Bâri ismiyle düzenler..  Özgün niteliği ile kendini gösterdiğinde yarattığında yaratacağı nitelik ve özellikleri örnek almaya muhtaç olmayandır. Vücuda çıkarmayı  irade şeyleri ilim ve kudretinin tezahürü ile yoktan en sanatlı ve hikmetli şekilde meydana getirir. Ve  yarattığının emsali ile veya sair eşya ile münasebetini bilen, dolayısıyla kainatla irtibatını  uygun mizan ve ölçülerle döngü içine yerleştirendir.

 “Her bir zihayat, çok isim ve sıfatların tecellisine mazhardır. Mesela bir zihayat vücuda geldiğinde Bâri isminin cilvesine mazhardır.” (Mesnevi-i Nuriye )

 “O iki mahlûkun (insan ve çiçek) âzâlarına ayrı ayrı hüsün ve ziynet vermekle; o sahifede Sâni ve Bâri isimleri gibi çok isimler yazılıyor.” (Sözler)

BU ESMA-İ İLAHİYEDEN İYİ HUYLAR, ULVİ HİSLER, DOĞRU FİKİR VE GÜZEL DÜŞÜNCELER İLE YÜKSEK AHLÂK EDİNME;

Bu ismin özgün yapısı ile önemli bir hassası, kişinin kendini Allah’a vermesi, üzerindeki nimetleri görmesi,aczini,fakrını bilmek ile sahibine sığınması onu harici şeylerin etkisinden kurtardığı gibi, mahlukat üzerinde tesir hasiyetini kazandırır…………… Eğer insan zaafını anlayıp, kàlen, halen, tavren duâ etse ve aczini bilip istimdâd eylese, o teshîrin şükrünü edâ ile beraber, matlûbuna öyle muvaffak olur ve maksadları ona öyle musahhar olur ki, iktidar-ı zâtîsiyle onun aşr-ı mîşârına muvaffak olamaz….Bediüzzaman



Diğer bir ölçekte ise; insan cüz-i ilmi ve kudretiyle bir şeyler icad edebilir. İyi ve faydalı şeyler meydana getirebilir. Bu meyanda insanların bir şey meydana getirmesi ve onu faydalı bir konumda yapılandırmak için detaylandırması ve işler konuma getirip amacı doğrultusunda çalıştırması Bâri’ isminin kulun cüz-i iradesi üzerindeki tecellisindendir.

.